mandag 1. juni 2015

Minner om musikk på kassett


Jeg er blitt oppfordret av en venninne til å høre mer på radio. Hun er ganske lei av at jeg ikke følger med. Hver eneste gang jeg deler mine fantastiske musikkfunn så får jeg til svar: "Fin ja, men drittlei den for fire måneder siden." Så nå hører jeg på radio. Spørs om hun syns det ble noe bedre da jeg forleden gjenoppdaget min desiderte ungdomskolefavoritt på radioen. O lykke!

Straks ble jeg kastet 20 år ( herregud, nå følte jeg meg sinnsykt gammel!) tilbake i tid . Hver fredag var det diskotek. Det var brus, slowdance og sinnsykt høy musikk. Utvalget var variert, men jeg hadde en sang jeg bare digget. Dessverre viste det seg å være vanskelig å få tak i denne sangen. Natt etter natt lå jeg klar med fingeren på rec på kassettspilleren i håp om at nattønsket skulle spille nettopp denne sangen. Noen ganger gjorde de det, men sangen ble ofte ødelagt fordi jeg trykket for seint eller for tidlig. Det var jo begrenset med plass på en kassett så en ville jo ikke ha med radiovertens snakking. Da var det bare å vente på nytt. Mest sannsynlig tok det uker før den ble spilt igjen. En stund var fetteren min  DJ på dette diskoteket og da var jeg så heldig at jeg fikk låne cden med meg hjem. Sangen ble tatt opp på kassett og spilt om igjen og om igjen. Endelig var den min! Hver gang jeg ville høre den var det bare til å finne rett kassett, sett inn side A eller B og spole til sånn ca der sangen skulle være. Som oftest kom en alltid litt forbi, så da måtte en spole andre veien igjen og da kom en selvfølgelig midt inne i sangen. Alternativt kom en inn i en annen sang og så husket en ikke om den var før eller etter den sangen man skulle ha. Ja, med mindre en hadde vært flink til å skrive dette ned uten på etuiet, men det hadde en jo aldri om en tok opp fra radio. Febrilsk studerte jeg mengden på båndet for å kunne regne meg fram til akkurat når sangen begynte. Det slo alltid feil. Alltid. Så da måtte jeg velge om jeg ville høre halve sangen ferdig før jeg gjorde et nytt forsøk, eller så måtte jeg hører deler av den sangen som var før. Vanligvis hadde en mer eller mindre allerede hørt hele sangen oppstykket i deler før en endelig klarte å treffe blink på der sangen startet. Fryktelig irriterende da, men nå er det et fint nostalgisk minne. Innimellom spiste også kassettspilleren båndet og da var det krise! Tenk om det ble krøll på båndet? Eller enda verre, at båndet satt så godt fast at det revnet? Da vet jeg ikke om jeg hadde overlevd. For som sagt, det var IKKE lett å få tak i denne sangen som jeg danset lykkelig til iført slengbukse, lang hvite skjorte med vide ermer og  rosa vest. Noen ganger hadde jeg også hatt.  Takk og lov for at det ikke fantes mobilkamera tidlig på 90- tallet sier jeg bare :) 

Det var med andre ord litt av et arbeid med å få lytte til favoritten så ofte en ville den gangen.  Nå var det to tastetrykk så hadde jeg lagt sangen til på spotify og jeg kan herved nyte den så ofte jeg vil. Spot on hver gang. Uten spoling. Jeg kan til og med sette på repeat så går den om og om igjen helt av seg selv. Ingen tvil om at musikk er blitt lettvint. Det er vel en grunn til at mange av oss konstant har slike festet i ørene:


Lurer du på hvilken sang jeg elsket over alt som tenåring? Du finner den i videoen under her og nå tror jeg jammen jeg skal finne den frem på spotify :)




2 kommentarer: