søndag 2. februar 2014

Bursdag og suppe

I dag var dagen for gjennomføring av årets bursdager. Siden de fire guttene har bursdag i løpet av tre uker er det mest praktisk å slå alt sammen til en. Jeg hadde selvsagt ikke avklart med mannen om dagen kræsjet med noen ballaktiviteter så han og bonusen dro avgårde på håndballkamp 3 og en halv time før gjestene skulle komme. Så da stod nå jeg der med kjøkkentjeneste.

Greit å ha et kult forkle i alle fall når man først har kjøkkentjeneste!

Heldigvis hadde jeg alliert meg med svigermor som hadde bakt to kaker. Selv bakte jeg en kake hvor jeg manglet halvparten av ingrediensene, men det ble nå en kake. Så laget jeg suppe og foccacia. Det ble suksess! Faktisk så suksess at jeg deler den på bloggen her. Suppen er opprinnelig basert på en oppskrift jeg fant inne hos Forever Love, men nå fant jeg den ikke igjen så den er laget etter det jeg kunne huske skulle være i.

Paprika og cherrytomatsuppe

1 løk
4 paprika
1/2- 1 chilli
En boks cherrytomater
En boks hermetiske tomater
En boks hermetiske cherrytomater (mutti- evt 2 bokser cherrytomater)
Hermetiske paprika om man får tak i
2-3 fedd hvitløk
1 liter hønsebuljong (eller annen kraft)
8 dl h-melk
1/2 til 1 boks Philadelphia
Litt olje
En ss smør
Salt
(sukker)

Kutt alle grønnsaker utenom cherrytomatene i biter. Hell litt olje, jeg bruker olivenolje, i en panne sammen med smøret. Når oljen er varm og smøret smeltet har du grønnsakene oppi. Sauter dem i ca fem minutter på middels varme. De skal bli myk. Hell over kraften, de hermetiske grønnsakene og cherrytomatene. La de koke til alt er blitt mykt, eller så lenge du vil. 15- 20 min før serving kjører du suppen med stavmikser til den er jevn. Kan også siles. Ha i melk og Philadelphia og varm suppen igjen, men ikke la den koke. Smak til med salt og eventuelt sukker eller honning.

Serveres sammen med foccacia eller annet brød. Jeg brukte denne oppskriften og tilsatte soltørkede tomater, oliven og fetaost.


Bildet her kan ikke på noen måte yte suppen og brødet rettferdighet da det ble tatt i full fart før det ble tomt! :)

Velbekomme!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar