torsdag 18. juli 2013

Sommer i Bergen

Nå har vi hatt ferie i fire dager og i de fire dagene har det så og si regnet sammenhengende til tross for at jeg hadde bestilt sol og minst 20 grader. Det er tydelig at ikke alle ønsker går i oppfyllelse. Har likevel bestemt at dårlig vær ikke skal få ødelegge sommerferien. Vi kan sove lenge ( i alle fall til Snapp og Snute mener vi har sovet lenge nok) og gjøre akkurat det vi vil hele dagen. At mannen surfer restplass.no og alle andre reisenettsteder dagen lang er en annen sak. Det er likevel sånn at ungene kjeder seg litt. Spesielt Snipp. Han er litt for stor til å leke med de minste, litt for liten til å få være med Bonusen og alle vennene hans er på ferie. Da går det ei kule varmt her i huset innimellom. Så i dag skulle jeg gjøre noe lurt. Bilen skal på verksted i morgen så da tenkte jeg at vi kunne gå tilbake via en skogsvei så fikk han luftet seg litt. Snapp ville gjerne være med og mammahjertet kan jo ikke si nei til disse øynene her:


Så til tross for at jeg visste det ville bli klaging, han er ikke så glad i å gå, fikk han være med. Jeg fant ut at jeg fikk bare bite tenna sammen. Jeg vil jo at han skal bli like glad i naturen som Snipp så da må jeg bare smi når han melder seg frivillig. Bilen ble kjørt ut og det hele var kjempe spennende. Verkstedet var jo stengt så hvordan i all verden skulle vi få levert nøklene?? Snipp engasjerte seg veldig i luken hvor nøkkelen skulle leveres og var godt fornøyd da nøkkelen endelig gikk igjennom. Akkurat da så jeg det. Jeg hadde glemt å låse bilen! Søren! Litt krise der og da og vurderte ulike løsninger for å få låst den uten nøkkel. Var til og med innom tanken på å klatre ut vinduet! Heldigvis fikk jeg overtalt mannen til å ta turen ut for å låse den med nøkkel nummer to.

Da vi ankom skogsveien økte spenningen igjen. Vi måtte nemlig passere et jorde hvor det var kyr. Ja, der jeg kommer fra sier vi kyr. I Bergen derimot sier de kuer. To par øyne stirret uforstående på meg da jeg forklarte at vi kanskje kom til å se kyr på beite og at de ikke måtte skremme dem. " Mamma, hva er kyr??" Fail. Pappa kommer til å riste oppgitt på hodet når han leser dette. Han syns allerede det er ille nok at de sier TÅG og ikke TOG. Jeg har med andre ord feilet når det gjelder videreføring av dialekten min. Om dere vil ha en innføring i den kan dere ta en kikk innom Bratte Bakka. Hun skriver på min flotte dialekt! I tillegg tar hun nydelige bilder.

Ser du noen kuer Snipp?

En liten avsporing der. Da vi begynte turen var det duskregn, men det hadde ikke tenkt å stoppe med det. Det økte til ekte Bergensvær og vi ble riktig så våte. Selv ikke de store trærne ga oss ly for regnet. Vi var selvfølgelig like blide og fant mye spennende vi kunne studere underveis.


Aner ikke hva dette er, men i følge Snipp var det en belg som sikkert kom til å eksplodere så vi gikk raskt videre!

Ikke lett for biene i dette været.

Disse var det nok av!

Grått og trist i dag


Var ikke så mye utsikt å skryte av så vi måtte nøye oss med det vi fant på bakken. Ungene var i ekstase over alle de fine bladene de fant. Jeg var mest bekymret for om høsten var kommet allerede i juli.


Etter halvannen time kom vi endelig til turens høydepunkt. En stor bekk som vi kunne kaste stein i. Snapp hadde holdt seg i skinnet lenge, men nå var han skikkelig lei. Da var det godt med en pause slik at vi kunne hvile beina litt. Heldigvis var det ikke så langt igjen heller. Siden vi alle hadde rukket å bli veldig våte nå passet det bra.


Tipper de kommer til å sove godt i natt. Jeg kjenner i alle fall at jeg er litt sliten i beina etter denne turen! :)




2 kommentarer:

  1. Jeg sier egentlig kyr, men har nok også feilet i videreformidlingen.. ;) Så fin blogg Bratte bakka har! Og for en nyyydelig dialekt!! ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hun er en kollega av meg og nydelig irl også! :) Tror kanskje dialekten ser bedre ut enn den høres ut.. hehe

      Slett