mandag 10. juni 2013

Roma- del 1

Da var jeg kommet hjem igjen etter en fantastisk tur til Roma. Jeg er forelsket! Skal definitivt tilbake om ikke så lenge. Jeg lar meg fascinere av gamle tider og da jeg stod på Colosseum og skuet ut over stedet hvor ville dyr og gladiatorer en gang for lenge tiden slåss foran 55000 romere ble fantasien satt i sving. I hodet mitt har jeg allerede en hel roman bare om gladiatorer. Min inside Roma ekspert er kontaktet med spørsmål om hvor i all verden jeg kan finne mer litteratur om det gamle Roma.

Hele byen bar nemlig spor av gammel historie og tiden var for kort til å fordøye alt. Kartboken min ble godt brukt og både spansketrappen og trevi fontenen ble besøkt. Pantheon, et snart to tusen år gammelt tempel, dukket plutselig opp på vår byvandring. Et mektig syn. En tur innom Vatikanet ble det også, men der fikk vi litt for kort tid så besøket ble hastig, men lystig.

Forkjølelsen klarte jeg å holde unna helt til jeg kom hjem, men så var det slutt. På slutten hadde jeg riktig nok verken smak eller lukt og måtte ha hjelp til å velge ut shampo på butikken. Veldig spent på om jeg og utvelgeren har sammen smak når det kommer til lukt! I dag kom jeg meg endelig ut av sengen klokken halv ett. Da karret jeg meg ned på sofaen for å fortsette min apatiske tilværelse. Formen er fortsatt laber, men tenkte jeg måtte prøve å holde litt liv i bloggen. Jeg kommer derfor tilbake med et mer utfyllende innlegg om Roma på et senere tidspunkt! :)

På vei over Alpene.

En hage i Villa Borghese- Romas største park.

En søt liten salamander.

1. Taket på Peterskirken. 2. Hvite ben på Spansketrappen.
3. Trevi fontenen. 4. Is på italiensk vis.

6 kommentarer:

  1. Tulledamo! :) DU har ingenting å skamme deg over!!! Herlege stemningsbilder :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Finaste B! Du e grådig grei med meg no! :)

      Slett
  2. Å så og hørtes fantastisk ut!! Gleder meg til den romanen må jeg si!! Deler din fascinasjon for både Roma og Gladiatorer ser du ;-P
    Fortsatt god bedring :-D

    SvarSlett
    Svar
    1. Gleder meg til å skrive også. Bare søren at det må så mye research til først ;-) Første ledd i researchen blir å se Gladiator i helgen. Det vil si.. om jeg bare husker i hvilken kasse jeg pakket filmen da vi flyttet for nesten to år siden :-p

      Slett
  3. Jeg ♥ Italia. Bodde i Bologna noen mnd da jeg gikk på høgskolen. Roma er en favoritt, men Firenze ligger knepent foran. Forstår godt du vil tilbake pronto. Om så bare for den italienske gelato. God helg! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Var flere i reisefølget som snakket varmt om Firenze også ja. Jeg ser ikke bort fra at det blir flere besøk til andre deler av Italia nei! :) Gelatoen fikk jeg dessverre ikke så stor glede av da jeg manglet smakssansen på grunn av forkjølelsen. Nok en god grunn til å reise tilbake! God helg til deg også! :)

      Slett