søndag 16. juni 2013

Drømmelykke tipser // Den hersens jobbsøknaden

Jobben min søker nye medarbeidere og da jeg delte en lenke på min facebook side fikk jeg masse respons fra venner på jobbjakt. Jeg har selvfølgelig verdens beste jobb. Men det har ikke alltid vært sånn og jeg har lært meg noen triks angående det å skrive en jobbsøknad. Jeg har også hjulpet flere venner med å komme i gang med sine søknader og flere har fått gode tilbakemeldinger på at søknaden har vært god. Mannen min fikk til og med beskjed på en jobb at han egentlig ikke var den de så etter, men søknaden var så bra at de bare måtte ta han inn på intervju! :) Jeg sier ikke at jeg er dritgod på å skrive søknader, men jeg vil påstå at jeg klarer det bra.

Jeg har også hatt fått veldig god hjelp av en venninne som jobber med ansettelser til å perfeksjonere min søknad slik at den passer perfekt til meg. Jeg kommer ikke til å legge ut et eksempel her for det blir helt feil å bruke den som mal for andre, den passer meg og min kompetanse.

Når man skal skrive en søknad er det selvfølgelig forskjellige elementer man må ha med. Her er mitt forslag på hvordan man bygger opp en søknad:

Husk å bruke stavekontroll så slipper man røde og grønne streker i søknaden som vist her..

Men.. søknaden er egentlig det siste man gjør i denne prosessen. Skal søknaden din bli bra og treffe de som leser den så må du ha gjort litt research. For det første må du være sikker på at du har skjønt stillingsannonsen. Hvilken type jobb er det? Hva vil dine arbeidsoppgaver være? Er du usikker er google et godt verktøy. Det vanskeligste er kanskje å finne jobben. I stillingsannonsen er det gjerne listet opp en rekke krav til utdanning og diverse. Husk at dette ofte er det de ønsker seg. Det er ikke nødvendigvis det de får. Du har gjerne andre egenskaper eller erfaring som de kan nyte godt av! Forrige og nåværende jobb hadde økonomisk utdannelse i stillingsannonsen. Jeg har ikke det, men fikk begge jobbene. Skjønt, jeg ser fordelen om jeg hadde hatt økonomisk utdannelse i jobben jeg har nå. Stort sett vil man få opplæring i alle nye jobber. I dag finnes det utallig hjelpesystemer og hvert firma har som oftest noe eget eller i alle fall sin spesielle bruk av det. Jeg oppfordrer da ikke til å søke jobb som regnskapsfører eller jurist om du ikke har denne utdannelsen. Noen jobber sier seg selv hvilken formell utdannelse en trenger. Kjenn dine begrensninger og ved å vite hvilken type stilling du søker på så klarer du lett å luke de rette jobbene ut. Det er greit å ha ambisjoner, men et sted må man begynne... ;)

Tilbake til søknaden. Når du har alt dette klart så kan du gå i gang med å skrive søknaden. Da er det noen ting du må huske på:

1. Den skal ikke være for kort, men heller ikke for lang.
2. Den skal være personlig. Med det mener jeg at den ikke skal være en kopi av stillingsannonsen.
3. Ikke lyv. Du skal kunne grunngi det du skriver på et eventuelt intervju.

Mine søknader har lagt på rundt en a4 side. Skal du være en som skiller deg ut positivt må du ha med nok informasjon til at de tenker: " Oi, dette hørtes spennende ut, her må vi finne ut mer!" Skriver du for langt har de lagt deg i nei bunken før de er ferdig med å lese. Arbeidet du legger i søknaden gir jo også et bilde av deg. Skriver du slurvete, usammenhengende og uten engasjement så kan de tro du vil gjøre jobben i samme stil. Nei bunken altså. Skaff deg gjerne en synonym ordbok og bruk andre ord enn det som står i annonsen. Omgjengelig kan for eksempel bli til at mine kollegaer sier jeg er et sterkt bidrag til godt arbeidsmiljø. Vær kreativ i skrivingen, men samtidig skal det være sammenheng i det du skriver.

Tar jeg motet fra deg nå? Den første søknaden er ofte den vanskeligste. Etter den har man en slags mal hvor man kan gjøre små tilpasninger til hver jobb en søker. Søknaden må nemlig tilpasses. Hva har du gjort tidligere som gjør at du passer inn i denne jobben? Søknaden skal gi et bilde av deg. Puslespillbrikken som mangler på en måte. Du skal ikke nevne alt du har gjort, det er det CVen som gjør. Du skal faktisk gjøre et salg og den du skal selge er deg selv!

Dette blir nok veldig generelt og kanskje hadde dere ønsket et konkret eksempel. Det vil jeg som sagt ikke legge ut for dersom søknaden skal bli en killer må en legge litt sjel i det og finne ut hva som fungerer nettopp for deg! Husk også at selv om du har en god søknad så er ikke det inngangsbilletten til jobben. Ta ikke et nei som et nederlag, men som et tegn på at det ikke var meningen at du skulle ha den jobben. Kommer du derimot aldri på intervju en gang så bør du kanskje revurdere søknaden og stillingene du søker. Be en venn se igjennom søknaden din. Kjenner de deg igjen i den? Kanskje de har noen forslag som gjør søknaden bedre. Send den gjerne til meg også om du vil jeg skal se igjennom den for deg på: drommelykke (at) gmail.com

Da gjenstår det bare å ønske lykke til! Drømmejobben finnes der ute et sted for deg også! :)

All dreams can come true. Some just requires a little more work!

4 kommentarer:

  1. Bra innlegg! ... selv om jeg satser på det er lenge til jeg trenger i skrive en også :-)

    -S

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, om du syns dette er bra så sier jeg meg fornøyd også! Du er jo for ekspert å regne når det kommer til å lese søknader i alle fall! :)

      Slett
  2. Okei.. jeg vil påstå at du faktisk ER dritgod på å skrive søknader!:)
    Takk for at du la dette ut, det er bookmarked, og kommer til å bli brukt flittig fremover!
    Og det er jo mulig at jeg kommer til å trenge litt hjelp..haha ;-D

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare kjekt å kunne hjelpe! :) Kunnskap er til for å deles mener jeg, ellers er det jo ikke noe poeng å være i besittelse av dem ;)

      Slett