onsdag 3. april 2013

Sunn kake og sånn..

Etter trening i går hadde jeg plutselig mye energi som måtte plasseres en plass. Jeg bestemte meg derfor for å gjøre et forsøk på å lage kokosmel. Jeg har forsøkt en gang før, men det gikk heller dårlig.  Det er mye olje i kokos så da jeg forsøkte å male bare kokosen ble det bare en grøt. Denne gangen skulle jeg derfor være litt lurere og hadde planlagt prosessen bedre.

Først kjørte jeg kokosflakene sammen med litt vann i en stavmikser ( 1 del kokos, 2 deler vann) for å prøve å få ut litt av fettet. Jeg silte vannet gjennom et kjøkkenhåndkle og klemte tilslutt ut alt vannet. Da sitter man igjen med en fin kokosmelk og en masse. Denne massen tørket jeg i ovnen ( jeg brukte 100 grader siden jeg hadde dårlig til, ideelt sett bør det ikke være mer enn 50 grader). Døren stod åpen for å slippe ut fukt. Da det var sånn noen lunde tørt, jeg er ikke kjent for å ha verdens beste tålmodighet, kjørte jeg det på nytt i stavmikseren.

Okei.. så ble det ikke helt mel, men det ble i alle fall finere enn hva det var! Neste gang skal jeg ikke bruke stavmikser, men kanskje en blender på samme måte som når jeg lager nøttemelk. Jeg skal også la det får stå litt lenger i ovnen.

Hva skal man så gjøre med dette melet? Jo, man baker en mikrokake!

Jeg brukte:
1 egg ( ja, jeg brukte hele!)
1 dl kokosmel
1 ts bakepulver
1 ts kokosnektar ( her kan man bruke litt sukrin, eller annen type sirup, evt sukker)
En klype vaniljepulver ( kan byttes ut med noen dråper vaniljeessens)
Et halv eple i biter
Litt kanel på toppen

Bland sammen til du får en deigete masse. Blir det for tjukt kan du tilsette litt vann. Ha det i en skål med plast over og sett i mikroen i ca 40 sekunder. Her må en tilpasse litt etter hvilken type micro en har.

Det ser kanskje ikke veldig godt ut, men det hadde faktisk veldig eplekake både smak og konsistens! Orginaloppskriften finner dere her . Ser ikke helt likt ut, men men..

Kokosmelken kan en for eksempel bruke til å lage seg havregrynsgrøt til frokost. Det gjorde jeg! Jeg brukte også resten av eplet og tilsatte litt cottage cheese. Nam. Ved siden av koste jeg meg med en kopp hjemmelaget sitron/ingefær te.

 
Huhei! Nå er vi på vei mot bikinisesongen med friskt mot! :D

Ha en strålende dag folkens! :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar