fredag 25. januar 2013

Slank av trening?

Trodde du at du ble slank av å trene? Vel, da må vi kanskje tro om igjen i følge Jøran Hjelmesæth som sier til Ettermiddagen på TV2 at trening er overvurdert dersom du skal slanke deg. Du kan lese saken her. For meg funker det uansett ikke å ha som mål med treningen at jeg skal bli slank, da ramler jeg av lasset før jeg får sukk for meg! Nå trener jeg for humøret og energien sin del. Trening er så mye mer enn å være slank eller sprek! :) Så kanskje er det overvurdert å trene seg slank, men trening i seg selv er mer undervurdert enn overvurdert! Kanskje blir trening alfa og omega for at du skal komme deg igjennom dagen når du finner ut at du skal endre kosten, ikke spise sjokolade i uken eller kanskje du rett og slett må spise mindre? Jeg merker at så lenge jeg trenger og spiser det kroppen min trenger ( der er vi jo alle forskjellig) så minskes også godtesuget. Før var det helt utenkelig å gå en dag uten sjokolade eller brus, nå spises det kun i helgene- noen ganger glemmer jeg det gjerne da også! :)

Jeg tror det viktigste er å finne den balansen og treningen/ aktiviteten en selv er fornøyd med til å begynne med. Gaper man over for mye blir man raskt lei! Etter hvert kan en kanskje variere og og utvide horisonten!

Denne Hjelmesæth sier at vi trener for lite til å oppnå slankeeffekt, men jammen kan vi oppnå mye bra effekt med lite trening også! Ta meg selv for eksempel.. Jeg merker at jeg er i mye bedre humør når jeg har fått trent, jeg har mye mer energi ( noe ungene setter stor pris på!), jeg har fått bedre selvtillit, både fordi jeg ser at jeg klarer og fordi jeg føler meg bedre! Som en bonus passer klærne mine bedre nå enda jeg ikke har gått ned noe i vekt! Folk er også begynt å kommentere at jeg har gått ned i vekt så det er jo litt stas at treningen har synlig effekt! :D Jeg mener fortsatt at litt trening er bedre enn ingen trening- og husk at en times trening legger beslag på ca 4 % av tiden din den dagen! :) Det er kanskje de 4 % du trenger til å få en bedre dagen, en bedre helse og et bedre liv? Det er mange ting som forebygges ved hjelp av trening!

Er jo likevel enig med Hr. Hjelmesæth at kostholdet også er en viktig faktor her! Noe som minner meg på at hos meg har julen allerede vart for lenge så det er på tide å gjøre noen grep på kostholdsiden også! ;)

Ønsker dere en god helg!

Ps. Angående gårsdagens innlegg så kan jeg informere om at bilen går igjen ( enn så lenge). Verkstedet serverte meg en fet regning + en lang liste over feil som må utbedres. Her snakker vi utgifter i titusenkronerklassen * 4.. Skulle nesten tror jeg kjørte porsche! Fikk også endelig sett ferdig sex & city, men tror dere ikke tv2 var kommet på kant med sitt eget sendeskjema slik at opptaket brått ble kuttet FØR den var ferdig.. AHRG! Men det var heldigvis gårsdagen og den er vi ferdig med! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar