lørdag 22. desember 2012

Julemas og influensa!

Da er det kun to dager til jul og det verste julekaoset er i gang... Det er alltid noen som er blitt glemt på gavelista og på oppsummering kommer en som oftest skeivt ut på ungene. Noen har fått flere gaver og noen har fått dyrere enn de andre! Må jo prøve å få det mest mulig rettferdig.. De minste er foreløpig fornøyd med at de får pakker. Om det koster ti eller tusen er skitt det samme- heldigvis! Spørs om det blir sånn om noen år... Min mor har lært meg godt opp. Hun bestrebet seg alltid i at det skulle være likt, men jeg kan ikke huske at jeg noen gang la merke til hva mine søsken fikk- kanskje nettopp fordi det alltid var rettferdig? :)

Har ikke blitt noe trening på meg på grunn av influensa. Best å lytte til kroppen! Sist jeg ikke gjorde det hanglet jeg med hoste og sår hals i over et år så klok av skade pleier jeg kroppen med sunnere konfekt!

Jeg har laget snickerskonfekt og cognackuler. Begge deler falt i smak hos både mann og barn. Jeg velger å kalle det sunnere konfekt for det er ikke noe man bør spise ubegrenset av. Konfekten inneholder blant annet nøtter, dadler og lønnesirup. Nøtter innholder en del oljer og dadler og lønnesirup inneholder fruktsukker. Fordelen med konfekten er at man får i seg mye flere næringsstoffer enn om en stapper i seg en plate melkesjokolade som stortsett består av "tomme" kalorier! Oljen i nøttene er gode og sunne i begrenset mengde. Dadler inneholder fiber, vitamin A og B, mineralene kalium, kalsium, jern og sink. Lønnesirup er rik på mangan, sink, kalsium og jern. Innholder vitamin A, B1, B2, B6 og C. Lønnesirup inneholder polyfenoler som hemmer enzymer som er involvert i omdannelsen av karbohydrater til sukker. Som en ekstra bonus smaker det utrolig godt! Det er mettende så inntaket begrenser seg selv, men perfekt dersom søtsuget melder seg. Ikke var det spesielt vanskelig å lage heller. Har man en blender eller stavmikser slik at man kan mose dadler og knuse nøtter så er man langt på vei! Etter det er det bare å prøve seg fram med ulike smaker :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar